Frost Byte LAN

Frost Byte LAN

Sverige och e-sport

Att Sverige historiskt sett varit ett framgångsrikt land inom e-sport har knappast någon missat, och under de senaste åren har e-sporten blivit allt mer folkkär och  allmänt accepterad. Redan 2001 tog Sverige en av de första medaljerna i ett litet datorspels-VM, då blev det silver i Quake, och sedan dess har både sporten och antalet deltagare vuxit explosionsartat. Att syssla med e-sport är inte längre en subkultur, utan ett stort fritidsintresse som dessutom utvecklats till att bli ett heltidsjobb för flera svenska stjärnor. När SVT valde att direktsända finalmatcherna i Dota 2 och Starcraft 2 från Dreamhack 2012 tog e-sporten steget in i folkhemmet, och det faktum att sändningarna satte tittarrekord säger något om e-sportens storhet i Sverige. Idag kämpar e-sports-förbundet för en plats i Riksidrottsförbundet vilka ännu inte har godkänt ansökan. Ett sådant erkännande skulle innebära större resurser för tävlingar samt träning och utveckling av en professionalism inom e-sporten. Med tanke på vilken status e-sporten har hos dess utövare i Sverige och vilket framgångsrikt land vi länge har varit, borde det finnas ett allmänt intresse av att fortsätta satsa på just e-sport. Chansen finns att det är såhär framtidens stora idrottsmästerskap kommer att se ut!

Hur Sverige blev så bra så snabbt

Hur Sverige blev så bra så snabbt

Att Sverige var ett av pionjärländerna när e-sporten började växa under 2000-talet syntes med den silvermedalj vi lyckades knipa under 2001. Även om detta kan kännas som ganska nyligen, är 17 år en hel evighet inom datorspelskulturen. Att Sverige redan så tidigt blev så bra beror till viss del på yttre faktorer, som det svenska vädret vilket sällan uppmuntrar till utomhusaktiviteter, och en aktiv satsning på att varje svensk skulle ha en PC redan under 90-talet. Bredbandsuppkoppling och teknik nådde snabbt över hela landet, vilket skedde genom en slags symbios av att vara ett stort land med liten befolkning. Det fanns med andra ord alla förutsättningar för en blomstrande e-sportkultur i Sverige, och detta var något som började märkas relativt omgående.

E-sporten gör stort intryck

Fördelen med att utöva sin hobby i ett land som Sverige är att man har stor chans till stöd från staten och kommuner. Ännu är e-sporten inte en fullt erkänd sport, och det nationella förbundet för e-sport vill ännu få en plats i Riksidrottsförbundet. Trots detta har intrycket som Sveriges e-sportare gjort på samhället haft genomslag, och den senaste statistiken visar att vi är fjärde bäst i världen på sporten, sett till hur mycket turneringspengar vi dragit in. På första- och andraplatsen ligger Kina samt USA, vars befolkningar vi knappast kan mäta oss med. Procentuellt sett ligger Sverige alltså väldigt högt med 54 proffs per 1 miljon invånare. För närvarande finns det två gymnasieskolor som fokuserar just på e-sport, och en mängd utbildningar för datorspelsutveckling. Det är ingen slump att både världens största dator-lan, Dreamhack och spel som Minecraft, är svenska fenomen. Den allra senaste vinsten i IEM i Katowice, där Sverige plockade hem ett efterlängtat guld i CS, visade återigen att vi är ett land där e-sporten frodas. Nu väntar sommarens stora turneringar följt av ett VM dit Sveriges lag kan åka med ett tryggt EM-guld i fickan. Kanske väntar en storhetstid för e-sporten i Sverige.

E-sporten gör stort intryck