Frost Byte LAN

Frost Byte LAN

E-sport och framtiden

E-sporten har nått hög status på kort tid, och för bara ett decennium sedan betraktades datorspel vara både skadliga och distraherande. Det var i allra högsta grad osannolikt att de tonåringar som spelade datorspel nätterna igenom skulle bli de som nu får respekt, har karriärer och tjänar stora prispotter från tävlingar världen över. Idag kan man plugga till att bli professionell e-sportare, och även om man inte kommer att tjäna lika mycket som Hollywoods skådisar eller brasilianska fotbollsspelare så är det helt klart ett rimligt karriärval för ungdomar i Sverige idag. Totalt sett ligger Sverige på en fjärdeplats inom e-sporten vilket gör oss till ett starkt land för tillväxten av nya e-sport-stjärnor. I Sydkorea är sporten ännu större, och där har man fått nationell acceptans av myndigheter och sportförbund, något som ännu saknas i Sverige. Det finns dock bra förutsättningar för svenska e-sportare att nå långt, eftersom vi länge haft en tradition om att både arrangera tävlingar och vinna dem. De första svenskarna som började kamma hem prissummor var bland annat laget Ninjas in Pyjamas inom CS, och man ska inte glömma att Dreamhack grundades i Sverige, vilket idag är världens största arrangör av turneringar.

Fler marknader intresserar sig för e-sport

Man behöver alltså inte gå tillbaka alltför långt i historien för att spåra e-sportens födelse någon gång på 90-talet. Mycket har hänt under dessa korta decennier och förutom växande turneringar, fler engagerade spelare och sponsorpengar har också myndigheter och idrottsklubbar börjat intressera sig för e-sporten. Både Köpenhamn FC och fotbollsklubben Shalke 04 i Tyskland har satsat pengar på e-sportlag, och bland annat format sina egna lag av e-sportare som spelar deras klubbar i fotbollsspelet FIFA. Det skulle alltså kunna vara möjligt att populära idrotter som fotboll och hockey får upp ögonen för de virtuella varianterna där deras lag och spelare styrs av professionella e-sportare. De olika typerna av sport kan nå en slags symbios där man lär sig mer om varandras världar. Framtiden för e-sport ser ljus ut, och fler ”vanliga” företag ser också potential med att sponsra de som tävlar. Förut var e-sporten mer intressant för företag som på ett eller annat sätt tillverkade datorrelaterade prylar och teknik men nu ser man även att klädmärken och matproducenter passar på att synas under stora tävlingar. Den allmänna acceptansen av e-sport växer för varje år, och även den äldre generationen känner numera igen namn som Pewdiepie och HeatoN. Fler och fler tjejer lockas till e-sporten och även här har mycket hänt på bara ett par år. Då världen av datorspel länge varit dominerad av killar har tjejer svårt att hitta sponsorer som gör det möjligt att spela på heltid och nå världseliten, men i Sverige finns flera tjejer som spelat in hundratusentals kronor, vilket är en utveckling som skett under det senaste året. En annan ny marknad som etablerats i kölvattnet av e-sportens framfart är att betta på de stora matcherna. Det är vanligt sedan många år tillbaka att spela på idrottshändelser och fotbollsmatcher, men nu väljer fler och fler spelbolag att presentera marknader för e-sport också. Snacka om att få allmänhetens godkännande!