Frost Byte LAN

Frost Byte LAN

Charmen med simulatorspel

Det spelar egentligen ingen roll vilken gaming-bakgrund man har, om man spenderat mest tid med konsoler eller datorspel och om man spelat mest på egen hand eller i grupp – när det gäller simulatorspel känner de flesta gamers igen sig. Man startar upp spelet för att fördriva en liten stund innan läggdags och nästa gång man tittar på klockan har den tickat iväg in på småtimmarna och alarmet ringer oroväckande snart. Simulatorspel har den effekten på gamers av alla sorter, att man totalt slukas upp i spelet, tappar både tid och rum och får slita sig från det när ögonen börjar falla ihop. Detta helt utan att man faktiskt gjort någonting specifikt. De flesta simulatorspel kretsar kring småuppgifter, att över tid bygga upp ett större projekt som aldrig riktigt blir helt klart. Det finns alltid något att syssla med, även om inget är direkt brådskande. Eftersom det inte finns några direkta slutpunkter, inga matcher man ska vinna, inga antal poäng man ska samla och inga fiender man ska besegra blir simulatorspelen som en liten semester från det seriösa spelandet. När allt kommer till kritan, vem vill egentligen avbryta semestern när man är mitt i den?

Simulatorspelen slår igenom

De simulatorspel man först associerar till när man pratar om denna spelkategori är såklart EA Games absoluta dominanter på marknaden, Sims och den tidigare Sim City. Visst du att den allra första Sim City släpptes redan 1989 till Amiga och Mac, och följdes senare upp med varianter för MS-DOS, Atari, Commodore 64, SNES samt Windows 3.1. De första upplagorna av spelet var baserade kring scenarios där man spelade olika verkliga städer, med aktuella problem. Där kunde man exempelvis lösa brottsligheten i Detroit 1972, eller försöka skydda San Francisco mot jordbävningen 1906. Spelade man Tokyo blev man angripen av ett Godzilla-monster och i framtidens Rio de Janeiro drabbas man av översvämningar till följd av global uppvärmning. Andra pionjärer bland simulatorspel är såklart de olika Tycoon-spelen, där en av världens största speldesigners Sid Meier var bland de första utvecklarna. Sid Meier’s Railroad Tycoon släpptes redan 1990, och följdes sedan upp med en Deluxe-version av spelet 1993. De andra simulatorspelen av Tycoon-serien, som Rollercoaster Tycoon och Transport Tycoon är dock fristående från Sid Meier och produktionsbolaget som gjorde Railroad.

Simulatorspelen slår igenom

Spela för livet

Charmen med simulatorspel är just att de i många fall är ganska rofyllda att spela, man pysslar lite i spelet, precis som man kan pyssla med små projekt i sitt riktiga hem under en ledig dag. En annan faktor är såklart att de är så olika sinsemellan. Vill du leka Gud för en stund, bygga jordens underverk i undergångna civilisationer, skörda havre eller kanske leda ett italienskt division 2-lag till ligaseger? Vill du uppfostra en hund, bygga en stad eller flyga flygplan? Det har gjorts väldigt nischade simulatorspel där alla typer av nördar kan hitta ett spel som just är designat för dem, men samtidigt är några av världens mest populära titlar, som Civilization och Football Manager, också simulatorspel som i princip aldrig tar slut. Världsrekordet för just Football Manager ligger på 170 virtuella år, och har tagit britten Seb Keenan sju riktiga år att uppnå. Här finns med andra ord en spelidé som verkar odödlig!

Spela för livet